måndag, september 25, 2006

Sådan är cornishen

Har du någonsin funderat över att skaffa katt? Och kanske till och med kan tänka dig att betala för en raskatt? Cornish Rex, som Nora är, är en av de 10 mest populära kattraserna i Sverige. 2005 registrerades 601 stycken, enligt SVERAK.

Varför ska man ha raskatt, tycker då jag? För min del är det nog så att jag är van vid att djuren kommer i oilka raser, från tiden jag hade hund. Man väljer en sort som man tror man kan trivas med temperamentsmässigt och storleksmässigt. Sedan känns det tryggt att katten får vaccinationer som den ska, att en veterinär kollar den och att uppfödaren är erkänd och seriös.

Jag tycker att Cornish Rex är en mycket vacker ras, med ett elegant utseende men ändå robust fysik. Och de är helt underbara till sättet. Nyligen frågade jag på Rexringens forum om hur människor egentligen vill beskriva sina rexar. Sammanfattningsvis är cornishen enligt svaren såhär:

En Cornish rex är förmodligen ofta snäll och pratsam. Den är också nyfiken, aktiv, klok / smart, busig och sällskaplig. En Cornish kan vara mammig och kelig, men ändå ha integritet. Den är påhittig.

Ganska disparata svar visserligen, men jag tycker nog ändå att jag kan känna igen Nora i beskrivningen. En Cornish rex är oftast väldigt social mot sin ägare, nästan som en hund. Det är jätteroligt att ha en katt som är så mysig!

Det här var väl mest ett inlägg riktat till alla som ser cornishen på bild och tycker den ser konstig /skrämmande ut. Numera är det sambon och jag som höjer lätt på ögonbrynen när vi ser en huskatt: - Men vad tjock, ska den se ut så? Det visar bara hur Nora har blivit vår norm när det gäller det mesta i tillvaron! :-)

2 kommentarer:

Jojo sa...

Ja hurra för Cornish Rex! :)

Anonym sa...

Ha ha! Det stämmer ganska väl med min uppfattning, trots att jag har en undantagen tjockis hemma också. Men det ÄR förstås inte magen som är stor om du frågar matte, det är hela katten. Hon väger ju mer än hundarna gubevars. På vaccinationen sa de att hon var "ståtlig". Det tycker jag lät bra.