fredag, juni 30, 2006

Burskynke

Jag har tänkt ställa ut Nora för första gången efter sommaren. Av kattvärlden har jag förstått vad som är den stora GREJEN med utställning, det som kan få kattägare att ligga sömnlösa veckor i sträck innan själva evenemanget.

Kan det vara pälsvården? Nej, o nej.
Kan det vara tanken på att ha katten i bur en hel dag? Inte då.
Kan det vara att lyckas fylla i anmälningsblanketten på rätt sätt? Nix.

Vad är det då? Jo, burskynket! Alltså de där tygstyckena som ska fästas i buren för att boa in katten och skapa lite avskildhet för den. Men just dessa funktioner är inte de enda. Skynket ska även framhäva katten i dess bästa dager. Därför är det jättviktigt att man väljer rätt färg på tyget. Katten ska synas, men kontrasten mellan katt och tyg får på intet sätt skära sig. Tyget får inte heller lätt skrynkla sig på färden mot utställningen.

Jag har frågat på Rexforum vad som skulle passa bra till min katt och fått några svar. Mönstrat ska man i alla fall inte ha, det har jag förstått. På de utställningar jag själv varit på har jag sett de mest extravaganta skynken i glansiga tyger. Det känns inte alls som om det skulle vara Noras stil, hon är väldigt enkel och naturfärgad.

Det är vanligt att man syr sitt skynke själv eller att man beställer från någon som kan sy. Eftersom jag har symaskin och inte är helt väck på det här med handarbete så ska jag naturligtvis sy själv.

Och nu har jag en idé. Jag har några väldigt fina (tycker jag) tyger hemma som jag köpt på IKEA. Visst kan jag väl sy av dem, åtminstone delvis, så kommer stuvarna till användning. Jag har nämligen sytt kuddar av tyget. Såhär kan det se ut:


Tyget är av ganska kraftig bomullskvalité (Pernilla heter det). Det har jag tänkt mig som tak till buren och till ytterväggar. Jag tror att Noras stil defintivt kan vara lätt 50-talsinspirerad. På insidan av skynkena jag ska välja något som inte är mönstrat. Kanske beige så att hon själv ser vit ut på rätt ställen.

Ska försöka komma igång med detta i tid, så att jag slipper ligga sömnlös. Det finns så mycket annat man kan grubbla på ändå. ;-)

2 kommentarer:

Jojo sa...

Ja herregud det verkar vara en hel vetenskap det där, ha ha :D 50-tals-stil låter snyggt, mycket bättre än såna där hemska glittriga volanger ;)

Anonym sa...

Haha, känner igen det där med gruvandet inför burskynket. Lämnade till slut över ski**n till en duktig mönsterkonstruktör som fick ihop det. Blev bra till slut! Fast tror inte att Sadie brydde sig det minsta om skicket. Lycka till! Diggar definitivt 50-tals-stilen!